We hebben het hele productieproces doorlopen en zijn bezig met het ontwerp van een nieuwe auto. Op dit moment zijn de matrijzen vrij ingewikkeld in elkaar gezet, met vele scharnieren en pinnen om gaten in de auto te krijgen. De vele scharnieren zorgen voor veel overflow en de pinnen zorgen voor een langere productietijd. Wij willen de matrijzen simpeler en makkelijker lossend maken.
Daarnaast worden voor de assen op dit moment oude fietsspaken gebruikt. Deze worden vervolgens met een hamertje in de wieltjes geslagen. Ook dit kost tijd en kan makkelijker.
Tijdens ons bezoek in Gent hebben we het volgende autootje gezien.
Te zien is dat de assen van plastic zijn gemaakt, wat wij ook willen gaan proberen. Het probleem hierbij is dat de matrijs uit vier delen moet bestaan, 2 voor de as die naar boven en beneden worden getrokken en 2 voor de wielen die naar de zijkant worden getrokken. Anders kunnen wij het onderdeel niet lossend zien, of zijn er andere mogelijkheden?
Ook het kliksysteem lijkt ons een goede oplossing om de productietijd per auto te verlagen. We vragen ons alleen af of de openingen, waarin de assen worden geklikt, vanaf onder lossend zijn. Dus of de matrijs voor het frame van de auto uit twee delen kan bestaan, een onder- en bovenkant. Of is het nodig voor deze openingen om een matrijsdeel vanaf de zijkant te maken? Weet iemand hier een antwoord op? Anders zullen we het maar gewoon gaan uitproberen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten